Klik på billedet eller her for at læse Hjerteliv

INDHOLD

NÅR LIVET RINGER TIL DIG – TO GANGE (s. 11)
En medfødt hjertesygdom sled så meget på Kathleen Pades hjerte, at hun måtte transplanteres som 35-årig. To år senere var hun igen på vej til
Rigshospitalet efter et nyt hjerte – denne gang til sin ni-årige søn

FORSKNING – ELSK HJERTET

• ”Måske er det ikke noget. Måske får man hjertestop” (s. 16)
    Viden om sygdommen SCAD er sparsom, og der er blot
    beskrevet få hundrede tilfælde i verden. Lotte Ryevad og Sus Foldager lider begge af SCAD, som føles som en tikkende bombe i brystetHjerteredderkursus – 30 minutters intro i genoplivning til hele landets befolkning

REPORTAGE – BEHANDLING

• Hul i hjertet lukket på under en time (s. 19)
    Lukning af et hul i hjertets skillevæg forebygger, at John Thomsen bliver ramt af nye blodpropper i hjernen. Flere og flere yngre patienter får tilbudt operationen, som hjertelæger udfører på Rigshospitalet og Aarhus Universitetshospital

KOST – NY TEST

• Skjult saltbombe i bagerbrød (s. 24)
    Vi spiser alt for meget salt, og det er usundt for os. Brød er en væsentlig kilde til salt, og det er de dyre bagerbrød, der er de største saltsyndere. Det viser en ny undersøgelse fra Hjerteforeningen og Forbrugerrådet TÆNK

EFTER HJERTESTOP – REHABILITERING

• Hjælp til overlevere af hjertestop (s. 27)
    Mennesker, der har overlevet hjertestop, kan til efteråret 2018 få et rehabiliteringstilbud hos REHPA, Videncenter for Rehabilitering og Palliation. Tilbuddet bygger på nyeste viden og vil danne grundlag for fremtidens rehabilitering til hjertestopoverlevere

FORSKNING – NYE MULIGHEDER

• Medfødte hjertefejl: Det handler ikke længere kun om overlevelse (s. 27)
    Steno-Fallots tetralogi ses hos omkring fem procent af børn med medfødt hjertefejl. Børnehjertefonden har bevilliget fem millioner kroner til et nyt forskningsprojekt, som skal undersøge, om behandlingen skal foretages tidligere, end retningslinjerne anviser i dag

HEARTFACTS

• Hvad er PFO-lukning (s. 30)
    PFO (Persisterende Foramen Ovale) er et lille hul i skillevæggen mellem hjertets to forkamre

HJERTELINJEN

• Forhøjet kolesterol (s. 31)
    En 49-årig kvinde har fået målt forhøjet kolesterol og er blevet meget forskrækket. Hun har aldrig før fejlet noget
  • Udfordringer i sexlivet (s. 31)
    Et par kommer til samtale, fordi manden har fået konstateret
    hjertesvigt. Vi gennemgår bl.a. sygdomsforløb, medicin og livsstil.

DERFOR FORSKER JEG – BETABLOKKERE

• Eva Prescott, professor, dr.med., Bispebjerg og Frederiksberg Hospital (s. 33)
    Eva Prescott er professor i kardiologi og overlæge ved Bispebjerg og Frederiksberg Hospital. Hun er en del af en arbejdsgruppe, som skal undersøge effekten af behandling med betablokkere efter blodprop i hjertet. Projektet har modtaget 1,76 mio. kr. i støtte af Hjerteforeningen og forventer at få 3.500 patienter med i studiet over to år. De første resultater forventes at være klar tidligst i 2022

IMPULS – FRIVILLIG FOR HJERTET

• Grin og begejstring på ECCO Summer Camp (s. 34)
    Der blev knyttet mange nye venskaber, da 30 hjertebørn var på fire dages sommer-ophold på ECCO’s konferencecenter i Tønder i juli.
    – Vores datter kom hjem sprudlende af selvtillid og energi, som vi ikke har oplevet tidligere, fortæller Ulla Eichert Sehested, som er mor til 14-årige Inger

IMPULS – FACEBOOK

HJERTEKRIGER

MØD EN FØLGER