147x147_vinter1  147x147_vinter2 147x147_vinter3

Fotograf Kåre Viemose

De fleste hjertepatienter kan tåle at vinterbade, men tal altid med din læge om det først, inden du hopper i.

Kom godt i gang

Start langsomt op
Begynd sidst på året så kroppen langsomt vænner sig til det kolde vand. Gå roligt ud den første gang og ophold dig i maksimum ét minut i vandet.

Følg baderådene
Kend stedet hvor du hopper i og strømforholdene samt sørg for at være et sted, hvor det er let at komme op fx ved hjælp af en god og stabil stige.

Få en badeven
Det er for farligt at vinterbade alene. Du kan få krampe i benene og opleve at blive svimmel, fordi blodkarrene i hjernen trækker sig sammen og blodtilførslen i hjernen falder ved mødet med det kolde vand.

Find en klub
Vinterbadeforeningen i Danmark tæller i øjeblikket over 21.000 vinterbadere fordelt på 83 klubber og laug over hele landet. Find en oversigt over klubber på www.vinterbader.com

OBS!
Undgå vinterbadning hvis du lider af:
– Ubehandlet kranspulsåresygdom og/eller brystsmerter (angina pectoris)
– Alvorlige hjerterytmeforstyrrelser
– Ubehandlet forhøjet blodtryk
Er du i tvivl så kontakt din læge.

Læs også:
Artiklen “Det kolde gys” om vinterbader Michael Gam, født med en hjertefejl i Hjertenyt nr. 4, side 28-31