Sunde madvaner.

Sund_mad

Sunde madvaner.
Hvis du deler din tallerken op i tre felter – som var der et stort Y på den – er det lettere for dig at spise sundt. Se også gode råd til en sund og varieret kost
Forestil dig et stort Y på din runde tallerken. Det vil dele tallerkenen op i tre felter: Det øverste felt svarer til en femtedel af tallerkenen, og de øvrige to felter er to femtedele hver.
Fylder du felterne op med mad på den måde, som Hjerteforeningen anviser her, bliver det meget lettere for dig at spise sundt:
• 1/5 er til kød, æg, fisk og mejeriprodukter
• 2/5 er til kartofler, ris, pasta eller brød
• 2/5 er til grønsager, gerne flere slags eller frugt

Derudover kan du med fordel kombinere Y-tallerkenen med Fødevarestyrelsens officielle kostråd:
• Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
Brug Y-tallerkenen i din hverdag.
• Spis frugt og mange grøntsager
600 gram om dagen, mindst halvdelen skal være grønsager
• Spis mere fisk
350 gram om ugen, heraf 200 gram fed fisk
• Fuldkorn
75 gram om dagen. Det svarer fx til 2 dl havregryn og 1-2 skiver fuldkornsrugbrød.
• Vælg magert kød og kødpålæg
Vælg kød og kødprodukter med maks. 10 % fedt.
• Vælg magre mejeriprodukter
Vælg skummet, – mini eller kærnemælk. Vælg surmælksprodukter med højst 0,7 % fedt og oste med maks. 17 % fedt (30+)
• Spis mindre mættet fedt
Skær ned på dit forbrug af mættet fedt. Vælg planteolier fx raps og olivenolie, flydende margarine og blød margarine i stedet for smør, smørblandinger og hård margarine.
• Spis mad med mindre salt
Køb madvarer med mindre salt. Skær ned på brugen af salt i din madlavning og på din mad.
• Spis mindre sukker
Skær ned på de søde sager og drikke. De fleste kan med fordel halvere forbruget af slik, sodavand, saft, is og kager.
• Drik vand
Drik vand i stedet for fx sodavand, alkohol, juice og saftevand. Kaffe og te tæller med i væske regnskabet.
Kilde.: www.hjerteforeningen.dk

Sund_mad