Har du høj hvilepuls? Så bør du gøre noget ved det. For det kan koste dig 5 års levetid, selvom du er rask og i god form, viser ny forskning støttet af Hjerteforeningen. Besøg også hjerteforeningen.dk/hjerteforskning og læs om vores hjerteforskning

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

puls_448

Hvilepulsen er ikke bare et mål for din kondi. Høj hvilepuls varsler i sig selv et kortere liv. Mænd med en hvilepuls over 80 har dobbelt så stor dødelighed som dem med en hvilepuls under 50. En hvilepuls over 90 tredobler dødeligheden.

Tallene kommer fra en forskningsartikel netop offentliggjort i det anerkendte tidsskrift Heart. Bag forskningen står bla. Magnus Thorsten Jensen, læge ved Hjerteafdelingen på Gentofte Hospital og professor Finn Gyntelberg, Bispebjerg Hospital, som har udført analysen af hvilepulsens effekt på vores helbred blandt 2.800 raske mænd fra The Copenhagen Male Study, der er støttet af Hjerteforeningen.

Høj hvilepuls en risikofaktor
Effekten af for høj hvilepuls er til at tage at føle på. Magnus Thorsten Jensen har tidligere vist, at den fjerdedel af befolkningen, der har højest hvilepuls, dvs. højere end 80, dør 4-5 år tidligere, end den fjerdedel, der har lavest hvilepuls, dvs. mindre end 65.

I det nye studie har han nu undersøgt om raske menneskers hvilepuls fortæller noget om levelængden.

– Et stort ubesvaret spørgsmål har været om en høj hvilepuls bare er en indikator for, i hvor god form man er, eller om høj hvilepuls i sig selv er en risikofaktor, som kan forklare forskellen i levetid blandt personer med høj og lav hvilepuls. Med de nye resultater kan vi besvare spørgsmålet – vi viser, at selv når vi tager højde for konditallet er høj hvilepuls forbundet med kortere levetid, siger Magnus Thorsten Jensen.

Der er kun så mange slag at give af
Hvorfor er hvilepulsen så hård ved os? Det har Magnus Thorsten Jensen flere forskellige svar på. Fx kan høj hvilepuls medføre belastning af hjerte og blodkar, og kigger man ud i naturen, er der en klar sammenhæng mellem hvilepuls og levelængde.

Jo oftere en dyrearts hjerte slår, jo kortere levetid har den. Mus har en hvilepuls på ca. 600 og lever et par år. Galapagosskildpadden kan nøjes med en hvilepuls på 6, og lever over 100 år.

Så kunne man fristes til at tro, at det er skidt at motionere, for der stiger pulsen jo. Men den går ikke.

– En af motions effekter er, at man får hævet pulsen under aktiviteten. Men når du er i hvile, og har dyrket motion, falder pulsen. Så samlet set bruger du ikke ekstra pulsslag ved motion, men sparer pulsslag, siger Magnus Thorsten Jensen.

Hvordan sænker jeg pulsen?
De bedste råd, hvis du har høj hvilepuls er derfor at motionere, undgå rygning og spise sundt, siger Hjerteforeningens motionsekspert Ida Enghave.

– Det er ganske nemt at måle sin puls derhjemme. Er din hvilepuls forhøjet, viser den nye forskning, at det kan være en ekstra god ide at forsøge at sænke den med fx motion og rygestop. Hvis du er bekymret for din puls, så kontakt din læge, så I sammen kan vurdere behovet for livsstilsændringer eller yderligere undersøgelser, siger Ida Enghave.

Læs mere om vores hjerteforskning her

af , d. 17/04/2013