Årets velgørenhedsfrimærke går til Hjerteforeningen

Af Lars Hübertz. Udgivet mandag den 14. maj 2012

Post Danmark har valgt Hjerteforeningen som modtager af overskuddet fra årets velgørenhedsfrimærke. Motivet afsløres af Kronprinsesse Mary ved et pressemøde den 10. juni, 2012

Hjerteforeningen har fået en unik gave i anledning af foreningens 50 års-jubilæum. Post Danmarks årlige velgørenhedsfrimærke støtter nemlig foreningen, der repræsenterer 420.000 hjertekarpatienter.

- Vi har valgt, at det i år er Hjerteforeningen, der skal have glæde af overprisen på velgørenhedsfrimærket. På den måde støtter alle danskere, der køber velgørenhedsfrimærker, op om foreningens vigtige arbejde med at forebygge og redde liv. Motivet på årets velgørenhedsfrimærke er foreløbig en hemmelighed, men jeg kan allerede nu fortælle, at det er helt unikt og vil blive afsløret af Kronprinsesse Mary 10. juni, fortæller Lene Reipuert, chef for Post Danmark Frimærker.

Årets velgørenhedsfrimærker kan købes på landets posthuse, postbutikker og på www.postdanmark.dk fra 11. juni 2012 og frem til 1. juli 2013. De sælges med en overpris på 50 øre pr. frimærke, som går ubeskåret til Hjerteforeningens arbejde inden for forskning, forebyggelse og patientstøtte.

- Vi er både beærede og stolte over, at Post Danmark har valgt Hjerteforeningen som modtager af overskuddet fra årets velgørenhedsfrimærke. Donationen hjælper os med at indfri vores vision om et Danmark, hvor ingen dør unødvendigt af hjertekarsygdom, siger Inge Vestbo, adm. direktør i Hjerteforeningen.

Frimærkets motiv offentliggøres 10. juni af Hjerteforeningens protektor Kronprinsesse Mary på et pressemøde på Horsens Kunstmuseum, Carolinelundsvej 2, 8700 Horsens.

Om velgørenhedsfrimærket
Post Danmarks velgørenhedsfrimærke blev første gang uddelt i 1921, og den lille merpris på frimærket har lige siden gjort en stor forskel. De seneste år har følgende organisationer fået glæde af et beløb i millionstørrelsen gennem velgørenhedsfrimærker:

• 2011 – Gigtforeningen
  • 2010 – Børnecancerfonden
  • 2009 - WWF Verdensnaturfonden, Projekt i Vietnam
  • 2008 - Kræftens Bekæmpelse, "Støt brysterne"
  • 2007 - Kronprins Frederiks og Kronprinsesse Marys Fond
  • 2006 - Dansk Flygtningehjælp