Klar besked fra patienterne

Af Mette Stougård. Udgivet torsdag den 19. april 2012

100 patienter og pårørende var politikere for en dag og kom med løsninger på, hvordan fremtidens hjertebehandling bør skræddersyes

Vi kan noget og vil yde noget som patienter, tal dansk så vi forstår, hvad I læger siger og få styr på vores journaler i overgangen mellem sygehus og egen læge. Sådan lød nogle af budene på en bedre hjertebehandling fra 100 patienter og pårørende, som havde taget en dag ud af kalenderen og som deltog på Hjerteforeningens dialogmøde på Axelborg i København den 18. april 2012.

Formålet med mødet var, at patienter og pårørende skulle tænke stort, debattere med hinanden og finde frem til løsninger på fem prioriterede udfordringer, uden at det måtte koste samfundet ekstra penge.

I 12 grupper fandt de frem til en række løsninger på følgende fem udfordringer:

  1. Mangelfuld kommunikation
  2. Forskellige tilbud for rehabilitering
  3. Hvem har ansvaret for opfølgning på den medicinske behandling?
  4. Manglende samarbejde og koordinering mellem sygehuse, kommuner og den praktiserende læger
  5. Mere forskning i medicin især i bivirkninger.


Uvidenhed
Michael Weiergang var en af de 100 deltagere, der legede politiker for en dag på Axelborg. Han er 38 år, bor i Korsør og født med en hjertefejl, som har betydet mange operationer og hospitalsindlæggelser for ham. Han oplever ofte at blive mødt med uvidenhed, når han kontakter kommunen i forbindelse med sin hjertesygdom.

- Sagsbehandlerne bruger meget energi og tid på at undersøge, snakke og sende mig videre i systemet fx i forbindelse med en sygemelding ved operation. At jeg ikke har den samme sagsbehandler betyder, at jeg skal begynde forfra hver gang jeg kontakter kommunen og de forstår ikke mine behov og begrænsninger som hjertesyg.      

Michael Weiergang måtte opgive sit job som chauffør på grund af sin hjertefejl og drømmer om at uddanne sig til energiteknolog.

Også 68-årigeThorkild Rasmussen fra Frederiksberg deltog på Hjerteforeningens dialogmøde. Han har været hjertesyg siden 1983, og bærer i dag en ICD.  Igennem årene er han også stødt på flere problemer som patient. Dem fremlagde han på dagen:

- Jeg har fx aldrig fået noget at vide om kostens betydning for hjertet og rehabilitering har jeg heller aldrig fået tilbudt, siger Thorkild Rasmussen.
 
    

Alle udfordringer og løsningsforslag fra dagen bliver nu samlet i et inspirationskatalog og bliver brugt i Hjerteforeningens politiske arbejde fremover. Kataloget kommer på hjemmesiden hurtigst muligt.

CMS - Content Management System by SiteLoom