De bedst uddannede har bedst styr på blodtrykket

Af Hjerteforeningen. Udgivet mandag den 19. marts 2012

Danskerne, der har gået længst i skole, har også bedst styr på deres blodtryk, viser ny forskning

Vi ved det godt fra andre forskningsprojekter; de veluddannede og velstillede danskere rammes sjældnere af hjertekarsygdomme, end de knapt så velstillede. Nu viser et dansk forskningsprojekt, som Hjerteforeningen har støttet, at samme tendens også kan ses, når det gælder at holde styr på blodtrykket.

En gruppe forskere har fulgt godt 5.000 patienter med for højt blodtryk hos 184 praktiserende læger rundt i landet. I Danmark har alle lige muligheder for at konsultere en læge og komme i behandling. Alligevel viser studiet, at de, som har gået i skole mindre end 10 år, har større problemer med at holde styr på blodtrykket end de, der har gået 10-12 år i skole.

Større bevidsthed hos de veluddannede
Konklusionen kommer ikke synderligt bag på Maja Skov Paulsen, der har stået i spidsen for studiet, som er offentliggjort i netudgaven af det videnskabelige tidsskrift Family Practice.
Maja Skov Paulsen, der læge og ph.d.-studerende ved Forskningsenheden for Almen Praksis på Syddansk Universitet, siger:

- En høj uddannelse giver formodentlig en større viden om sygdom generelt og en anden forståelse og prioritering af, hvor vigtigt det er blive behandlet og få blodtrykket løbende kontrolleret. Samtidig er der blandt de højt uddannede færre rygere, flere der dyrker motion, og flere, der er opmærksomme på at spise fedtfattigt, hvilket alt sammen har betydning for blodtrykket.

Mens uddannelse altså har betydning for, om man får styr på blodtrykket, betyder kønnet ikke det helt store, viser det danske forskningsprojekt.

Lettest for ældre i parforhold
Til gengæld har det blandt de ældre over 65 år en vis betydning, om man lever alene eller i et forhold. Lever man sammen med sin partner, siger de rå tal, at der er større chance for, at man har styr på blodtrykket, end hvis man lever alene. Heller ikke det kommer bag på Maja Skov Paulsen.

- Ældre samboende finder god støtte hos hinanden, og det at have en partner kan gøre det nemmere at huske sin medicin og sine kontroller hos lægen. Samtidig kan det være lettere at holde hinanden fast på livsstilsændringer som eksempelvis rygestop, motion og sundere kost, siger hun.

CMS - Content Management System by SiteLoom