Kronprinsessen besøger kvindelige hjertepatienter

Af Lotte Bucka. Udgivet fredag den 16. marts 2012

Hjerteforeningen og Kronprinsesse Mary markerede storstilet forskningsindsats for kvindehjerter

På billedet ses fra venstre: H.K.H. Kronprinsesse Mary, rehabiliteringssygeplejerske på Holbæk Sygehus Stina Hansen og patient Sonja Rugaard Sejrsbøl, som er i rehabiliteringsforløb for hjertesygdom på Holbæk Sygehus
Fotograf: Jeppe Carlsen

Hjerteforeningens protektor, H.K.H. Kronprinsesse Mary, besøgte torsdag Holbæk, hvor hun sammen med Hjerteforeningen markerede, at foreningen sidste år uddelte otte millioner kroner til forskning i kvinders hjerter. De otte millioner kroner stammer fra Hjerteforeningens kampagne Elsk hjertet, der samler ind til forskning i sygdomme i kvinders hjerter.

En dybt engageret Kronprinsesse Mary besøgte sammen med Hjerteforeningens formand Peter Clemmensen og adm. direktør Inge Vestbo Holbæk Sygehus og blev vist rundt af professor, overlæge dr. med, Hans Ibsen og ledende overlæge, dr. med. Tage Lysbo Svendsen, Holbæk Sygehus.

Under besøget hilste Kronprinsessen på to kvindelige hjertepatienter, Sonja Rugaard Sejrsbøl og Bente Lykke Jørgensen, og repræsentanter fra forskellige hjerteafdelinger fortalte om de tilbud om rehabilitering, hjertepatienter modtager på sygehuset.

Holbæk er et eksempel på et glimrende samarbejde mellem sygehuset og den lokale afdeling af Hjerteforeningen, der gennem mange år har drevet en hjerteskole, hvor patienter kan få undervisning i hjertevenlig gymnastik og kost.

- En af Hjerteforeningens væsentlige opgaver er at være på rette sted ved at støtte patienter, der er udskrevet efter deres hjertesygdom. Jeg er stolt over den fantastiske støtte, som Hjerteforeningen i Holbæk har stablet på benene, hvor hundredvis af patienter hvert år bliver hjulpet til at leve godt med deres hjertesygdom. Den lokale afdeling af Hjerteforeningen og Holbæk Sygehus har et forbilledligt samarbejde, hvor sygehuset fortæller patienter om muligheden for at deltage i hjerteholdene hos Hjerteforeningen i Holbæk, siger Inge Vestbo, adm. direktør i Hjerteforeningen.

CMS - Content Management System by SiteLoom