For lidt sol svækker måske hjertet
Af Mikael Schneider, videnskabsjournalist, cand.scient. ph.d. Udgivet fredag den 21. september 2012
Din risiko for at blive ramt af hjertekarsygdom er måske øget, hvis du får for lidt D-vitamin, viser dansk forskning. Da sollys er den vigtigste kilde til D-vitamin, foreslår forskerne, at du husker at få lidt sol trods advarslerne om det modsatte

For meget sol kan give kræft i huden. Men en lille smule sol er nødvendig for at opretholde dine knogler og musklers styrke. Solens lys får nemlig din hud til at lave D-vitamin, der hjælper kroppen med at optage kalk.
Nu viser stort dansk forskningsstudie, at det D-vitamin, som solen får huden til at lave, måske også er nødvendigt for at holde vores hjertekarsystem rask. Dem med mindst D-vitamin i blodet, er dem med størst risiko for hjertekarsygdom.
Frosne vitaminer forudser sygdom
For at finde frem til den mulige sammenhæng mellem D-vitamin og hjertekarsygdomme gik de danske forskere, med støtte fra Hjerteforeningen, i den store Østerbro-undersøgelses frysere. Her fiskede de 10.170 blodprøver, der blev taget for ca. 30 år siden, op, og målte hvor meget D-vitamin blodet indeholdt. Niveauet af D-vitamin sammenholdte de med de 10.170 patienters sygehistorie.
Resultatet var klart. De personer, der havde den absolut laveste mængde D-vitamin i blodet for 30 år siden, har haft 81 procent større risiko for at dø af en blodprop i hjertet eller af iskæmisk hjertesygdom, end dem med mest D-vitamin i blodet.
Solen var vigtigste kilde til D-vitamin
D-vitamin kan man få fra sol, kost og kosttilskud. Den gang i 1980’erne, da blodprøverne blev taget, var der stort set ingen, der fik D-vitamin som kosttilskud. Fire femtedele af deres D-vitamin kom derfor fra den solbeskinnede hud, og den sidste femtedel fra kosten, som fx fed fisk, æg og mælkeprodukter.
- Derfor ved vi, at det overvejende er det D-vitamin, solen hjælper med at lave, som personerne i undersøgelsen har haft mest af. På den baggrund kan vi sige, at dem, der fik meget solskin, havde det bedre end dem, der fik lidt, siger Børge Nordestgaard, professor ved Københavns Universitet og overlæge fra Klinisk Biokemisk afdeling på Herlev Hospital, der har ledet forskningsstudiet.
Uvist om mangel på D-vitamin giver hjertesygdom
Blot fordi, der er en sammenhæng mellem D-vitamin og hjertekarsygdom, behøver der ikke være en direkte årsag – altså, at for lidt sollys giver hjertekarsygdom.
- Nej, studiet viser os, at der er en sammenhæng mellem D-vitaminniveauet i blodet og risikoen for hjertekarsygdom, men vi kan ikke sige, om den øgede risiko for hjertekarsygdom skyldes mangel på D-vitamin, siger læge og ph.d.-studerende fra Klinisk Biokemisk afdeling på Herlev Hospital, Peter Brøndum-Jacobsen, der har stået i spidsen for studiet.
Om der er noget at vinde for hjertekarsystemets helbred ved at få mere D-vitamin, ved vi nok midt i 2015. Her afsluttes et amerikansk studie, hvor patienter får piller med D-vitamin eller placebo, og samtidigt undersøges for hjertekarsygdomme. Har dem på D-vitamin færre hjertekarsygdomme, må ekstra D-vitamin være godt for hjertet.
Sol er ikke kun farlig
De to danske forskere understreger også, at deres resultater ikke kan understøtte nye anbefalinger om at komme mere ud i solen. Men, siger Børge Nordestgaard, vi skal heller ikke være alt for solforskrækkede.
Det budskab er Hjerteforeningens forskningschef Gorm B. Jensen enig i. Han har selv deltaget i forskningsstudiet, og mener også, at der er en tendens til, at vi skræmmes til at undgå al sol og dække os til i cremer og tøj.
- Det er stadig sundt at få lidt sol. Ikke så meget, at man risikerer kræft i huden, men gerne 5 til 30 minutter om dagen, tre til fire dage om ugen, når solen ikke er allerkraftigst. Så vil huden på ansigt, hals og arme producere nok D-vitamin til at dække dit behov, siger Gorm B. Jensen.
Få gode råd og vejledning
Hjerteforeningen anbefaler, at du følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger for solbeskyttelse og D-vitamin. Er du i tvivl og vil have gode råd er du altid velkommen til at kontakte Hjerteforeningens rådgivningscentre.
