fiskeolie

Hvad er fiskeolie?

• Fiskeolie indeholder flerumættede omega-3 fedtsyrer (n-3 er synonymt med omega-3) ved navn EPA (eikosapentaensyre) og DHA (dokosahexaensyre). Disse marine omega-3 fedtsyrer findes især i fede fisk, som sild, laks, makrel, ørred og hellefisk.
  • Marine omega-3 fedtsyrer påvirker en lang række gunstige biologiske processer af betydning for kroppens celler og deres funktion som menes at have indflydelse på bl.a. hjerte- og kredsløb, centralnervesystemet og immunsystemet.
  • Læs mere om omega-3-fedtsyrer her.

Forskningen viser

• Fiskeolie som tilskud
    • Kliniske studier har vist, at kosttilskud med fiskeolie ikke reducerede risikoen for hjerte-kar-sygdom hos raske personer. Heller ikke hos personer med hjerte-kar-sygdom eller hos personer i høj risiko for hjerte-kar-sygdom. En meta-analyse fra 2022 sammenfattede resultaterne fra 19 tidligere kliniske undersøgelser med tilskud af fiskeolie og forskerne bag undersøgelsen fandt, at tilskud med fiskeolie ikke nedsatte risikoen for blodpropper i hjerne eller hjerte.
  • Fiskeolie gennem kosten
    • Indtag af fisk og marine omega-3 fedtsyrer gennem kosten er i en lang række undersøgelser vist at være forbundet med en lavere risiko for udvikling af hjerte-kar-sygdomme.
    • Ved at spise fisk, får man ud over omega-3 fedtsyrer også protein en række andre vigtige næringsstoffer, såsom D-vitamin, jod og selen, hvilket der kun findes lidt af i andre fødevarer
    • Et regelmæssigt indtag af fisk vil typisk betyde, at man spiser noget mindre af noget andet (fx rødt kød), og det kostmønster der typisk følger med at spise fisk kan i tillæg også have en gunstig effekt på risikoen for hjerte-kar-sygdomme
    • Hjerteforeningen anbefaler, at alle spiser 350 g fisk om ugen, hvoraf de 200 g bør være fede fisk.
    • Hjerteforeningen anbefaler patienter med hjerte-kar-sygdom at spise omega-3 fiskeolier gennem kosten. Den anbefalede mængde er 350 g fisk om ugen og de 200-300 g bør komme fra fede fisk. Dette svarer til et indtag på omkring 7 g omega-3 fedtsyrer om ugen.
    • Undersøgelser har vist, at risikoen for blodpropper i hjerne og hjerte falder desto højere indtaget af marine omega-3 fedtsyrer er, og især fra omkring 1 g om dagen.
  • Fiskeolie ved diagnoser:
    • Blodprop i hjertet: Det anbefales at spise mindst 350 g fisk om ugen hvoraf 200-300 g bør komme fra fede fisk. Dette svarer til omkring 7 g omega-3 om ugen, og er vist at være forbundet med en lavere risiko for blodpropper i hjerte og hjerne.
    • Hjertesvigt: Det anbefales at spise mindst 350 g fisk om ugen hvoraf 200-300 g bør komme fra fede fisk. Dette svarer til omkring 7 g omega-3 om ugen.
    • Atrieflimren: Patienter med atrieflimren anbefales at følge de generelle danske kostråd. Flere undersøgelser har vist, at indtag af fisk er forbundet med en lavere risiko for udvikling af atrieflimren. Kosttilskud med fiskeolie, og i doser på 2-4 gram dagligt, øger muligvis risikoen for opståen af atrieflimren hos personer med eller i høj risiko for hjerte-kar-sygdom. Der foreligger dog på nuværende meget begrænset viden om betydningen af kosttilskud med fiskeolie hos patienter som har atrieflimren.
    • Forhøjet triglycerider: Regelmæssigt indtag af fisk og tilskud med fiskeolie på 2-4 g omega-3 dagligt kan være en del af behandlingen af forhøjet triglycerider i blodet (hypertriglyceridæmi). Tilskud med 2 til 4g fiskeolie dagligt kan reducere triglyceridniveauet med op til 30% til 40%.
    • Forhøjet kolesterol: Tilskud med fiskeolie reducerer ikke lavdensitets lipoprotein (LDL)-kolesterol.

Sådan virker fiskeolie

• Sænker indholdet af triglycerid i blodet
  • Dæmper inflammation i bl.a. blodkar som er et centralt element i dannelsen af åreforkalkning
  • Stabiliserer muligvis områder med åreforkalkning så de ikke så nemt brister og forårsager blodpropper
  • Udvider blodkarrene så både det systoliske og diastoliske blodtryk falder.
  • Nedsætter risikoen for hjerterytmeforstyrrelser i hjertets pumpekamre
  • Generelt er ovenstående effekter isoleret set meget beskedne ved et indtag svarende til 1 g dagligt

Bivirkninger

• Langt de fleste kan spise fisk uden gener fraset personer som har udviklet allergi herfor.
  • De hyppigste bivirkninger til kosttilskud med fiskeolie er maverelaterede, herunder bl.a. øget luft i maven, tynd mave, kvalme og fiskesmagende opstød.
  • Nye forskningsresultater tyder på, at kosttilskud med fiskeolie kan være forbundet med en øget risiko for atrieflimren, mens omega-3 der indtages gennem kosten øger ikke risikoen for atrieflimren.
  • I meget høje doser kan kosttilskud med fiskeolie medføre en øget blødningstendens.

Interaktion med lægemidler

• Ved meget høje doser kosttilskud med fiskeolie kan det ikke udelukkes, at der kan være en beskeden øget blødningsrisiko, men der foreligger ikke grundlag for at mistænke en betydende risiko for interaktioner med blodfortyndende medicin (fx marevan) ved standarddoser.

Fiskeolie og kirurgisk indgreb

• Der ikke videnskabelig evidens for, at kosttilskud med fiskeolie i standarddoser medfører en øget blødningsrisiko under eller efter operation. Brugen af medicin og kosttilskud bør dog altid gennemgås inden operation og vejledninger forud herfor følges.

Referencer

/Udgivet i samarbejde med Christian Bork, læge, Ph.d. Kardiologisk Afdeling, Aalborg Universitetshospital

VIDEO: Se video om Hjerteforeningens forskning, som du kan støtte

STØT FORSKNINGEN I DAG