Motion og forhøjet blodtryk

En halv times motion hver dag kan sænke dit blodtryk lige så meget som blodtrykssænkende medicin

Det er veldokumenteret, at personer med forhøjet blodtryk kan sænke deres diastoliske blodtryk med ca. 5 mmHg. Det svarer til samme sænkning af blodtrykket, som du normalt opnår med blodtrykssænkende medicin. Det er dog din læge, som skal vurdere dit behov for blodtrykssænkende medicin.

En 5 mmHg sænkning af blodtrykket mindsker risikoen for dødsfald som følge af blodprop i hjernen eller hjerneblødning med 40% og reducerer risikoen for død  som følge af åreforsnævring i hjertet med 30%.

Alle med forhøjet blodtryk, både dem som får medicin og dem som ikke får medicin, har gavn af fysisk træning.
 
Hvordan skal du træne?
Hvis du ønsker at sænke dit blodtryk med motion, skal du træne mindst ½ time hver dag – og gerne mere. Det er mængden af træning, som giver den gode effekt.

Den bedste træningsform er konditionstræning fx løb, cykling, svømning, stavgang, boldspil, aerobic, spinning og andet, som får pulsen i vejret.

Du bør træne ved såkaldt moderat intensitet. Det svarer til, at du bliver lettere forpustet, men samtale er mulig. Træning ved høj intensitet har ikke en bedre effekt på blodtrykket end moderat intensitet.
 
Sådan kunne din blodtrykssænkende uge se ud:

Mandag:  

Cykle til job

Tirsdag:  

Løbetur morgen eller aften

Onsdag:

Cykle til job, sport (fx holdsport) eller fitness                              

Torsdag:

Cykle til job

Fredag:

Sport (fx holdsport) eller fitness      

Lørdag:

Hviledag

Søndag:     

Gå en tur

Hvad skal du undgå?
Hvis dit blodtryk er velreguleret, det vil sige under 140/90, kan du træne uden begrænsninger. Du kan lave både konditionstræning og tung styrketræning.

Hvis dit blodtryk er over 140/90, bør du få sænket blodtrykket med medicin, inden du begynder at træne.

Hvis du samtidigt med dit forhøjede blodtryk har en aortastenose, bør du undgå styrketræning med meget tunge løft, det vil sige vægte, som du kun kan løfte 4-5 gange eller mindre uden at holde pause.

Du er velkommen til at skrive til Hjerteforeningens brevkasse, hvis du har spørgsmål.

CMS - Content Management System by SiteLoom