Kost og forhøjet kolesterol

Har du forhøjet kolesterol, skal du være opmærksom på det fedt, du spiser og derudover sørge for at få en masse fibre

Fedt
Kolesterol er nødvendigt for en lang række funktioner i kroppen. Kolesterol dannes i kroppen, men findes også i den mad vi spiser.

Kolesterol i maden har meget lille betydning for kolesteroltallet, til gengæld har det stor betydning, hvilken slags fedt vi spiser.

Man skal ikke forsage fedt, men begrænse indtaget og vælge det umættede frem for det mættede.

Kostfibre
Indtaget af kostfibre fra fuldkorn, frugt og grønt kan være med til at nedsætte risikoen for kolesterolaflejringer, derfor er det vigtig at øge indtaget af disse.

Læs Hjerteforeningens gode råd til sunde madvaner

Undervægtig?
Selvom du er undervægtig, kan du godt have forhøjet kolesterol. Du kan være genetisk disponeret, og forhøjet kolesterol skyldes derfor ikke altid usund livsstil. 

Hvis du er undervægtig med forhøjet kolesterol og gerne vil tage på, kan det være svært at vide, hvilken mad man skal og må spise. Her er en række råd til, hvordan du kan spise hjertevenligt og tage på i vægt, uden at forhøje dit kolesteroltal: 

  • Spis mindst fem måltider om dagen og gerne helt op til otte
  • Spis, lige inden du går i seng, gerne en banan eller et stykke lyst brød med honning. Det giver kalorier, men er ikke så tungt, at du får svært ved at sove
  • Spis det sunde umættede fedt, der ikke forhøjer dit kolesteroltal
  • Der er sunde umættede fedtstoffer i flydende planteolier og fx peanutbutter, mayonnaise og remoulade, avokado, mandler, nødder, pinjekerner og oliven. Du skal stadig passe på med det mættede fedt som fx smør og fløde. I stedet for smør kan du bruge mayonnaise eller pesto på brødet
  • Skal du spise sødt, er mørk chokolade med et kakaoindhold på mindst 70% at anbefale. Et marcipanbrød er også fint
  • Spiser du kager, så vælg kransekage, nøddehorn og lignende, hvor der er mange nødder og mandler i

Når du lægger din kost om for at tage på, bør du dyrke motion, så de kilo, du tager på, ikke sætter sig som uhensigtsmæssige fedtdepoter.
Du kan altså godt begynde eller fortsætte med at dyrke motion, selvom det forbrænder kalorier, da det handler om at indtage flere kalorier, end du forbrænder.

Rygning øger forbrændingen og tager appetitten, så hvis du gerne vil tage mere på i vægt, er dette endnu en god grund til at stoppe med at ryge.

CMS - Content Management System by SiteLoom