Fiskepaté

2 ægggehvider
1 spsk flydende margarine

Tilberedning

Tilbehør: 50 g flutes pr person, stenbider- eller lakserogn til pynt, lime- eller citronbåde

Kom torskekødet i en blender eller foodprocessor med salt og kør det et øjeblik. Tilsæt hvidvin, æggeblommer, Maizena og madlavningsfløde og kør det, til farsen er ensartet og fin, men ikke længere end nødvendigt. Farsen kan skille, hvis den bliver for varm. Kom farsen i en skål. Skær laksen i små tern og vend den i farsen. Krydr med hvid peber. Pisk hviderne stive og fold dem i fiskefarsen. Smør en 1 ½ l form eller 8 portionsforme og fordel fiskefarsen i. Sæt det koldt i en time.
Bag fiskepateen tildækket med folie eller bagepapir ved ca. 175 grader i et varmt vandbad i ca. 1 time for en stor form og 45 min. for de små. Tjek med en urtekniv, om pateen er færdig. Kniven skal være tør, når den kommer op. Bagetiden er længere, hvis pateen bliver bagt i en porcelænsform eller lignende. Lad fiskepateen blive helt kold i formen og vent helst til næste dag med at servere den. Skær pateen i skiver, pynt med stenbider- eller lakserogn og servér limebåde og flutes til.

Tip: Det er nemmest og billigst at hælde kogende vand fra en elkedel i bradepanden, når pateen er anbragt, i stedet for at varme vandet op i ovnen.

Er du blevet sulten efter flere opskrifter?
Se alle Hjerteforeningens kogebøger