q10

Hvad er Q10?

• Q10, også kaldet ubiquinon, er et såkaldt co-enzym, som dannes helt naturligt i vores krop. Et coenzym er et organisk molekyle som binder til enzymer forud for en enzymkatalyseret reaktion og hjælper enzymet med at udføre reaktionen.
  • Q10 indgår som en del af hjertecellernes omsætning af energi og er vigtig for tilførslen af energi til hjertets arbejde.

Typisk anvendelse

• Ved hjertesvigt.
  • Forhøjet kolesterol.
  • Forhøjet blodtryk.

Forskningen viser

• Der er kun lavet ganske få gode undersøgelser af tilskud med Q10, og der findes derfor ikke dokumentation nok til at kunne anbefale Q10 til hjertepatienter.
  • Noget tyder dog på, at nogle patienter med hjertesvigt måske kan have gavn af et tilskud af Q10, men der skal flere undersøgelser til.
  • Der er ikke dokumentation for, at tilskud med Q10 kan afhjælpe bivirkninger som følge af kolesterolsænkende medicin som statiner.
  • Samlet analyse af undersøgelser har ikke kunne finde nogen blodtryksænkede effekt af Q10-tilskud.
  • Samlet set har studier ikke vist nogen sikker virkning inden for behandling af iskæmisk hjertesygdom, atrieflimren, statin-associerede muskelsmerter eller hypertension.

Sådan virker Q10

• Q10 dannes naturligt i kroppen og spiller en rolle i hjertecellernes energiomsætning. Normalt kan Q10 ikke måles i blodet, og derfor er det en udfordring at fastslå Q10-mangel. Man ved dog, at et årelangt forbrug af statiner sænker kroppens depoter af Q10, men det ser ikke ud til at have nogen betydning.
  • Ved mangel på Q10 kniber det med energien til hjertets arbejde. Et dagligt tilskud af Q10 synes i nogle undersøgelser at kunne styrke den svækkede hjertemuskel hos patienter med hjertesvigt.
  • Muskelsmerter og svækkelse kan have mange andre årsager end mangel på Q10. Alternativt kan det skyldes nedsat kraft i hjertet, bivirkning af statiner eller mangel på næringsstoffer.

Dosis

• Dosis er typisk 30-100 mg og fås via 1-3 kapsler dagligt afhængigt af produkt.
  • Dosis i studier og i behandling øjemed er set op til 200-300 mg.
  • Der går hyppigt 4-12 uger, før man kan mærke en evt. effekt.

Bivirkninger

• I sjældne tilfælde har tilskud med Q10 været associeret med gastrointestinale gener, svimmelhed, hovedpine og udslæt.

Interaktioner med lægemidler

• Q10 kan muligvis hæmme virkningen af blodfortyndende medicin (Marevan, Marcoumar og Wafarin), så blødningstiden forkortes. Hvor meget det betyder i praksis, er ikke afklaret.
  • Tilskud med Q10 skal altid ske i samråd med din læge, idet Q10 kan påvirke evt. øvrig medicin.

Bør ikke anvendes ved

• Ingen kendte.