GIV LIV

Fakta om rygning

Hvert år dør omkring 13.600 danskere for tidligt på grund af rygning. Dermed er tobaksrygning den enkeltfaktor, der har den største negative indflydelse på danskernes helbred. Storrygere dør i gennemsnit 8-10 år for tidligt og kan forvente 10,5 færre leveår uden belastende sygdom end personer, der aldrig har røget. Rygning øger blandt andet risikoen for hjerte-kar-sygdomme, kræft og kronisk obstruktiv lungesygdom (KOL).

Sådan reagerer dit hjerte på røg

Rygning er den faktor, der har størst betydning for dit hjertes velbefindende. Når du ryger dannes der kulilte, som er en gas der optages hurtigere i blodet end ilt. Blodet kommer derfor til at indeholde mindre ilt og hjertet bliver nødt til at arbejde hårdere og slå hurtigere for at få nok ilt ud til alle kroppens celler. Du sender altså dit hjerte på overarbejde når du ryger. Samtidig slider den ekstra belastning på blodårerne.

Rygning ændrer også blodets evne til at størkne og blodet bliver mere tyktflydende. Derfor opstår der lettere blodpropper. Samtidigt påvirker rygning blodets evne til at opløse blodpropper negativt. Dertil øger rygning risikoen for åreforkalkning, hvilket betyder at dine blodkar bliver mindre og blodpropper nemmere sætter sig fast i karrene.

Rygning og hjerte-kar-sygdom

Langt de fleste hjertesygdomme opstår på grund af åreforsnævring (også kaldet åreforkalkning). Hvert fjerde hjerte-kar-tilfælde skyldes rygning. Som ryger har du en fem gange højere risiko for blodprop i hjertet sammenlignet med ikke-rygere. Dertil har du har op til fire gange større risiko for åreforkalkning, hvis du er storryger (det vil sige, hvis du ryger mere end 15 cigaretter om dagen). Når du kvitter tobakken, nedsætter du risikoen for at få hjerte- og kredsløbssygdomme væsentligt. Hvis du har haft en blodprop i hjertet, vil et rygestop halvere din risiko for at få en ny blodprop.

Rygning øger din risiko for:

• Åreforkalkning
  • Angina pectoris (brystsmerter pga. åreforkalkning af hjertets kar)
  • Blodprop i hjertet
  • Aortaanuerisme (udposning på hovedpulsåren)
  • Slagtilfælde (hjerneblødning – blodprop i hjernen)
  • Subarachnoidalblødning (blødning under hjernehinden)
  • Perifer okklusiv arteriesygdom (vindueskigger syndrom, åreforkalkning i benene)
  • Buergers sygdom (afklemning af blodkar i benene)

Kilde: Sundhedsstyrelsen

• E-cigaretter

Her kan du læse om, hvad en E-cigaret er, hvilke sundhedsmæssige konsekvenser brugen af E-cigaretter har på lang sigt og Hjerteforeningens holdning til E-cigaretter

• Foredragsrække med Charlotta Pisinger

Her kan du se eller gense foredragene om tobaksforebyggelse med Charlotta Pisinger, som Hjerteforeningen, Røgfri Fremtid og Dansk Selskab for Folkesundhed afholder.

• Passiv rygning

Her kan du læse om passiv rygning, og hvad det gør ved dit hjerte.

• Rygestop

Her kan du læse mere om tobaksafhængighed og om de mange gavnlige helbredseffekter ved rygestop.