Groft er godt

19/4-2011
Hvilke frugter og grønsager holder blodsukkeret mest stabilt? Findes der en pjece over, hvilke fødevarer, der indeholder meget kolesterol?

Svar fra Lena Therkelsen, klinisk diætist
Dit blodsukker bliver holdt mest stabilt med grove grønsager. Grønsager inddeles efter, hvor mange kostfibre, de indeholder. Grønsager med færrest fibre har maksimalt 1,5 gram fiber per 100 gram, de kaldes de fine grøntsager. Grove grøntsager indeholder noget mere end de 1,5 gram pr. 100 gram. På hjemmesiden www.foodcomp.dk kan du se fiberindhold i forskellige grønsager.

Indholdet af frugtsukker i frugt varierer, og frugtsukker får blodsukkeret til at stige. Frugt hjælper derfor ikke til et stabilt blodsukker, men jeg vil alligevel opfordre dig til at spise to til tre stykker frugt fordelt hen over dagen for din sundheds skyld. Der er blandt andet sunde vitaminer og mineraler i frugt.

Jeg kender ikke til en pjece, hvor du kan læse, hvor meget kolesterol, der er i fødevarerne, men du kan se indholdet af kolesterol i fødevarer på www.foodcomp.dk

Du kan godt spise fødevarer med højt indhold af kolesterol regelmæssigt og samtidig spise hjertevenligt. Du skal blot lade den øvrige mad have et lavt indhold af mættet fedt.

Hjerteforeningen har udarbejdet en indkøbsguide, der viser vej til madvarer med et lavt indhold af mættet fedt. Download indkøbsguiden her eller bestil den på hjemmesiden.

CMS - Content Management System by SiteLoom