Kender du dit kolesteroltal?

Forhøjet kolesterol i blodet øger risikoen for hjertekarsygdomme og blodpropper. Hvis du gerne vil kende dit kolesteroltal, kan du få det målt hos din læge, på apoteket eller i et af Hjerteforeningens rådgivningscentre.

Dit kolesteroltal angiver hvor meget kolesterol, du har i blodet. Kolesterol findes i forskellige former, men de mest kendte er dem, der findes i LDL- og HDL-partikler. Kolesterol fra LDL-partikler kaldes det dårlige kolesterol, mens kolesterol fra HDL-partikler kaldes det gode kolesterol. Groft sagt er det altså skidt at have meget LDL-kolesterol og godt at have meget HDL-kolesterol i blodet.

Hvis dit kolesteroltal er for højt, kan det føre til hjertekarsygdom og forhøjet risiko for blodpropper. Og mere end hver anden dansker har forhøjet kolesterol. Hvis du gerne vil vide, hvor dit kolesteroltal ligger, kan du få det målt ved din læge, på apoteket eller i en af Hjerteforeningens rådgivningscentre.

Hvor dit kolesteroltal bør ligge afhænger af, om du er hjertesyg eller har særlig høj risiko for at udvikle hjertekarsygdom. Og det er dit LDL-kolesteroltal, der i en individuel vurdering bruges til at afgøre, om du skal tilbydes behandling.

Måles i blodprøve

Dit kolesteroltal kan måles i en blodprøve, og tallet angives imillimol kolesterol per liter blod (mmol/l). Når vi bliver født, erkolesteroltallet omkring 2,5 mmol/l. Det er hvad, kroppen har brug for,og alt derover er ikke nødvendigt.

Hvis dit kolesterol er over 5,0 mmol/l., så er det forhøjet. Igennemsnit er danskernes kolesteroltal ca. 6 mmol/l, hvilket altså erlidt for højt.

Når du får målt dit kolesteroltal, vil du typisk få oplyst dit totalekolesteroltal, dit LDL-kolesteroltal og dit HDL-kolesteroltal.

CMS - Content Management System by SiteLoom