Rugbrød, fuldkornsboller, havregryn eller fuldkornspasta. Det er ikke så vigtigt, bare der er fuldkorn i. Stor nordisk undersøgelse viser, at fuldkorn mindsker risikoen for at dø tidligt og for at dø af åreforsnævringssygdom i hjertet eller et slagtilfælde. Fuldkorn gavner i den grad sundheden, understreger Hjerteforeningen

Fuldkorn er godt for hjertet og for sundheden. Mennesker, der spiser fuldkorn lever længere og har mindre risiko for at dø af åreforsnævringssygdom i hjertet eller et slagtilfælde, som er en blodprop eller blødning i hjernen. Det viser en stor nordisk undersøgelse, som for nyligt er offentliggjort i British Journal of Nutrition.

Mindsker risiko for hjerte-kar-sygdom
Helt konkret viser undersøgelsen, at mænd og kvinder, som spiste dobbelt så meget fuldkorn havde henholdsvis 8 procent og 15 procent lavere risiko for at dø af forsnævringer i hjertets kranspulsåre. Mænd, som spiste dobbelt så meget fuldkorn, havde en 16 procent lavere risiko for at dø af slagtilfælde – også kendt som blodprop eller blødning i hjernen.

– Undersøgelsen viser, at jo mere fuldkorn deltagerne i undersøgelsen spiste, jo større positiv effekt på helbredet opnåede de. Og det er ikke så vigtigt, hvilken type af fuldkorn man vælger. Det vigtigste er, at man vælger fuldkorn, siger Simon Rask, chefkonsulent i Hjerteforeningen, der arbejder for mere fuldkorn i danskernes kost gennem Fuldkornspartnerskabet.

Ud over en gavnlig effekt på hjerte-kar-sygdom, er et øget indtag af fuldkorn også forbundet med en lavere risiko for at dø af kræft og en samlet lavere risiko for at dø. Den fjerdedel af personer i undersøgelsen, der spiste mest fuldkorn havde i sammenligning med den fjerdedel der spiste mindst fuldkorn, en 25 procent eller 32 procent lavere risiko for at dø, afhængig af om de er henholdsvis mand eller kvinde.

Den nordiske undersøgelse bygger på tre store befolkningsundersøgelser fra Danmark, Sverige og Norge hvor 120.000 mænd og kvinder i alderen 30-64 år indgår. De blev i 1992-98 bedt om at svare på en række spørgsmål om deres livsstil og madvaner. Om de spiste forskellige fuldkornsprodukter, men også om uddannelse, rygning og alkoholforbrug. Disse forhold er der justeret for i tallene.

Spis mere fuldkorn
Fødevarestyrelsen anbefaler mindst 75 gram fuldkorn om dagen som en del af en varieret kost.
For at få den anbefalede mængde er en portion havregryn og 1-2 skiver rugbrød nok. Men der er mange andre måder at få fuldkorn på.
Læs mere på Fuldkorn.dk

Fakta om fuldkorn

• Fuldkorn betyder, at hele kornet er med også kimen og skaldelene, hvor de fleste fibre, vitaminer og mineraler sidder.
  • ødevarestyrelsen anbefaler voksne at spise 75 gram fuldkorn om dagen og børn mellem 4-10 år at spise mellem 40-60 gram fuldkorn om dagen.
  • I dag spiser danskerne i gennemsnit 63 gram fuldkorn om dagen. Før Fuldkornspartnerskabet gik i gang i 2009, spiste danskerne kun 36 gram fuldkorn om dagen i gennemsnit.
  • Det orange fuldkornslogo findes på over 681 produkter. Produkter med fuldkornslogo har et højt indhold af fuldkorn og et lavt indhold af fedt, salt og sukker.

Køb Hjerteforeningens opskriftsbog med fuldkorn

Find opskrifter med fuldkorn:

Hjerteforeningens indkøbsguide