Et tilskud af naturlægemidlet Q10 som supplement til den øvrige hjertemedicin kan næsten halvere risikoen for at dø hos patienter med kronisk hjertesvigt, viser nyt dansk-ledet internationalt studie

Cirka 55.000 danskere lever med hjertesvigt, hvor hjertet ikke er i stand til at pumpe tilstrækkelige mængder blod rundt i kroppen. Men et dagligt tilskud af coenzym Q10 kan styrke den svækkede hjertemuskel hos patienter med kronisk hjertesvigt. Det viser et nyt internationalt studie, hvor også danske hjertesvigtpatienter har deltaget.

420 patienter med moderat til svær hjertesvigt fra Europa, Asien og Australien deltog i et dobbelt-blindt, placebokontrolleret forsøg kaldet Q-SYMBIO. Halvdelen af patienterne indtog 100 mg Q10 tre gange om dagen, mens den anden halvdel fik identiske, men virkningsløse kapsler (placebo). Ingen af deltagerne vidste, om de fik placebo eller Q10, men alle fortsatte med at tage hjertesvigtmedicin under hele forsøget. Efter to år havde gruppen af patienter, der fik coenzym Q10, 43 procent færre hjertedødsfald end gruppen, der fik placebo. De patienter, der tog Q10, oplevede ligeledes 43 procent færre komplikationer, herunder indlæggelser på hospitalet på grund af hjertesvigt. Ingen af deltagerne oplevede bivirkninger af Q10 i forbindelse med forsøget.

Mindre træthed
Sikkerheden ved anvendelsen fremgår også af den totale dødelighed i studiet, der var 42 procent lavere i Q10-gruppen, fortæller Svend Aage Mortensen, overlæge, dr.med. på Rigshospitalets Hjertecenter, som var leder af Q-SYMBIO-studiet.

– Vi har vidst, at det naturlige stof Q10 har en gavnlig virkning som tilskud i behandlingen af patienter med kronisk hjertesvigt. Deltagerne i Q10-gruppen oplevede også færre symptomer i form af mindre træthed og åndenød igennem forsøget. Det er meget positive resultater, at man kan bedre tilstanden og langtidsforløbet, når der er tale om patienter med svær hjertesvigt, siger Svend Aage Mortensen, som har forsket i Q10 og hjertesvigt siden 1983.

Resultatet af undersøgelsen viser altså, at der er en gavnlig effekt af Q10-tilskud ved høje doser på 100 mg x 3. Dette svarer til 1 kapsel 3 gange dagligt a 100 mg, som blev anvendt i studiet. Udgiften er ca. 300 kroner om måneden.

Hjerteforeningen glæder sig over de spændende resultater. Har man Q10-mangel er det sund fornuft at tage et tilskud, men der er ikke tale om en mirakelkur. Q10 kan være et udmærket supplement sammen med den øvrige behandling for nogle hjertesvigtpatienter, forklarer Henrik Steen Hansen, Hjerteforeningens formand, overlæge, dr.med. på Odense Universitetshospital.

– Der har været flere studier af Q10 med forskellige resultater. Det nye studie ser lovende ud, men vi har brug for flere undersøgelser med langt flere deltagere, før end vi kan anbefale Q10 som behandling til patienter med kronisk hjertesvigt, siger Henrik Steen Hansen og tilføjer, at man altid bør drøfte behandlingen med egen læge før start af Q10.

Forskellige teorier
Hjertesvigt kan være kendetegnet ved et lavt niveau af coenzym Q10 i hjertemusklen og dermed en mulig Q10 mangel. Der er forskellige årsager til Q10 mangel ved hjertesvigt. Q10 er et coenzym, vi selv danner, som har en central funktion i cellernes energiproduktion, og det er også kroppens egen antioxidant. Særligt hjertemuskelceller har behov for meget energi, og har man mangel på Q10, kan tilførsel medvirke til at give hjertemusklen en del af den tabte energi tilbage. Blandt andre faktorer, der kan spille ind, er en faldende dannelse af Q10 i kroppen, som ses med alderen, eller et nedsat indtag af Q10, som findes i visse fødevarer. Endvidere nedsætter kolesterolsænkende medicin (statiner) dannelsen af Q10.

Overvejer du at begynde at tage kosttilskud, bør du altid læse indlægssedlen grundigt og i samråd med din læge, anbefaler Hjerteforeningen.

Studiet er netop blevet offentliggjort i det anerkendte tidsskrift Journal of the American College of Cardiology (JACC: Heart Failure).